Explained: How Khalistani propaganda cost a channel its licence in the UK

Khalsa Television Limited relinquished its license to broadcast in the UK earlier this week on June 21 after an investigation by the country’s media regulator found that its channel, Khalsa Television (KTV), Violating broadcast rules With Khalistani’s propaganda. The channel, which has faced heavy fines for violating broadcasting regulations in the past as well, has stopped broadcasting in the UK since March 31. What led to the revocation of her license?

What is Khalsa channel?

Khalsa TV or KTV is a television channel that broadcasts largely to the Sikh community in the UK under a license owned by Khalsa Television Limited. Its motto isNidar, Nidrac, here’s a sash d’Oise (Afraid, resolute, the voice of your rights and your truth) ‘. It claims to broadcast in 136 countries.

KTV was officially launched in the UK with a concert at Guru Nanak Gurdwara in Birmingham on January 22, 2017.

The card reads: “Our new purpose-built facility will provide you with new programmes, concepts and characters for Punjab society.”

Khalsa TV, also known as KTV Global, describes itself on its website as the UK’s newest and most exciting Punjabi channel catering to the Sikh diaspora and broadcasting an array of cultural, religious, educational and entertainment programming to audiences of all ages and backgrounds.

“We aim to deliver only the best in programming using the latest broadcast technology from our purpose-built studio in West Bromwich,” the channel says.

It also says it actively supports the NHS and local charities in the UK along with Pingalwara in India.

Why did KTV-licensed Khalsa Television Limited relinquish its UK license to broadcast?

Khalsa Television Limited relinquished its license to broadcast in the UK on June 21 after an investigation by the country’s media watchdog, the Office of Communications (Ofcom), found that KTV had violated broadcasting rules by broadcasting incendiary and separatist propaganda on a program called Prime Time, which was It aired on December 30 last year. Ofcom’s investigation found that the series “promoted violence, including murder, as an acceptable and necessary form of advancing al-Khalistani’s cause”.

Ofcom raised the red flag early this year after three complaints about Prime Time, a 95-minute live discussion on December 30. The complainants alleged that presenter Jagjit Singh Jeeta – a social media post describing him as the channel’s CEO – made a number of statements that, when read together, promoted violence for the cause of Khalistan.

In its report, Ofcom said: “The presenter, Jagjit Singh Jeeta, opened the program with a monologue on the progress of the Sikh separatist cause towards the creation of the independent state of Khalistan since Operation Bluestar in 1984, during which he set out his view that the current leadership of the Sikh community lacked the courage or motivation to take action. to achieve this goal.”

The organizer noted how, time and again, he mocked the “Khaleejis” living abroad for doing nothing and urged them to accompany him to Punjab to achieve their goal.

Ofcom sent the channel an “initial offer” notice in February. The latter objected to his translation and analysis of the program. KTV claimed that the program did not contain any inflammatory statements, and gave an example of how the words used by the presenter were misunderstood. But Ofcom confirmed that KTV could not prove its point.

KTV stopped broadcasting on March 31 when Ofcom License suspended Held by Khalsa TV Channel Limited.

Ofcom then sent a draft cancellation notice to the channel on May 26, after which it relinquished its license on June 21.

Is this the first time the British media regulator has taken action against KTV?

This isn’t the first time KTV has gone against Ofcom regulations. A statement to Ofcom said this was the third time in four years that the channel’s broadcasts had violated the rules for incitement to violence.

Last year, in February, the regulator imposed a £50,000 fine on KTV for broadcasting hateful content and a discussion program that asked British Sikhs to commit acts of violence that also contained a terrorist reference.

A statement to Ofcom said the channel’s music video showed a man wearing a hoodie, two AK-47s and an inscription that read: “Peace will come through the bullet.” It included slogans glorifying Khlestan and writings promising a bloody fight for it. One of the cartoons depicted the assassination of General Vidya, while a caricature of former Indian Prime Minister Indira Gandhi carried the caption, calling her an “evil woman”. Ofcom objected to the “video narrative calling for violent action against the Indian state”.

KTV was also fined £30,000 for broadcasting a discussion in 2019, in which participants made implicit threats to a Sikh radio presenter based in New Zealand. Ofcom also found that the software has the potential to “legitimize the aims and actions of a proscribed terrorist organisation”.

Leave a Comment