Cong approaches NBDSA, seeks action against Zee, anchor

Congress has contacted the Broadcasting and Digital Standards Authority seeking action against Zee News and its anchor Rohit Ranjan for publishing a misleading video of Rahul Gandhi linking his comments on the SFI attack on his office in Wayanad to the killing of Udaipur over remarks on a prophet.

Congress has already initiated legal action against the broadcaster. Chhattisgarh Police has already registered an FIR against him based on a complaint from the MLA Congress of Bhilai, Devendra Yadav.

Ranjan has been booked under various sections of the IPC, including 153a (promoting intergroup hostility), 295a (arousing religious sentiment), 120b (criminal conspiracy) and 467 (forgery).

In a letter to the commission’s chairman, the head of the Congressional Information Division, Pawan Khera, said the July 1 broadcast of the report by Indian news channel Zee News was “illegal, immoral and malicious”.

“The impugned news broadcast by Zee News sought to incorrectly and maliciously suggest that former INC Chairman Rahul Gandhi showed sympathy for the killers of Kanhai Lal (the tailor who was killed in Udaipur) by describing them as ‘children’ and saying that they ‘have’, said Khera. In his 4 July message: “They acted irresponsibly…and I have no anger or hostility towards them…they are children…”.

These comments, in their original and correct context, refer to the deliberate vandalism of the Congressional Office in Wayanad and were in no way related to the horrific murder of Kanhai Lal in Udaipur. It should be noted that only Zee and her announcer chose to give the clip this distorted and malicious interpretation. No news agency, channel or newspaper has made the same mistake.

Khaira said that this only happened after numerous complaints by the party and the public in general, “as the distortion and falsification of the broadcast was referred to as the cancellation of the contested news broadcast.”

“However, the news channel and broadcaster have clearly and recognizably violated the provisions of (1) the Cable Television Network Regulation Act of 1995; (2) the Cable Television Network Rules, 1994; (3) the Code of Conduct and Broadcasting Standards,” he said, and demanded “to take immediate and appropriate measures” against the news channel and broadcaster.

Leave a Comment